Bertie's
Stomepage /
Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
Tijdens een korte
vakantie in Zuid Limburg is even een bezoek gebracht aan de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
in Simpelveld. Deze museumlijn rijdt met historisch materieel op onder andere de voormalige Miljoenenlijn
van de NS. De Miljoenenlijn loopt van Schaesberg over Kerkrade-Centrum naar Simpelveld
(lengte 12,5 km)
in was gereed in 1934 nadat 12 miljoen gulden was uitgegeven en 9 jaar gewerkt.
Nederland heeft vanaf nu dus ook een bergspoorlijn. De exploitatie van deze lijn
werd in 1988 door de NS gestaakt, snel daarop werd de Zuid Limburgse Stoomtrein
Maatschappij opgericht. Geïnteresseerd, ga er eens op bezoek of klik
hier.
During a short holiday in the Dutch province South Limburg a
visit to the Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij
has been made in Simpelveld (NL). This museum line uses historically rolling
stock on among other things the former Miljoenenlijn of the NS. This line runs
from Schaesberg (NL) via Kerkrade-centre (NL) to Simpelveld (NL) (distance 12.5
km) in was ready in 1934, after 12 millions guilder had been spent and 9 years
building time. The Netherlands, as from now on, also have an mountain railway. The exploitation of this line was
ended in 1988 by the NS, soon after the Zuid Limburgse Stoomtrein
Maatschappij
was established. Interested, pay them a visit or click
here.
Während einen kurzen Feiertags in der
Holländischen Provinz Süd Limburg ist ein Besuch zum Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij in Simpelveld (NL)
organisiert worden. Dieses Museum laßt historischen Zügen fahren auf unter anderem dem ehemaligen Miljoenenlijn des NS. Diese Linie läuft von Schaesberg (NL) über Kerkrade-Mitte (NL)
(lange 12,5 km) zu Simpelveld (NL) und war fertig 1934, nachdem 12 Millionen Gulden und 9 Jahre
Arbeit gespendet waren. Die Niederlande, ab sofort, haben jetzt auch ein
Bergbahn. Die Ausnutzung dieser Linie wurde 1988 durch den NS beendet, bald nachdem
ist das Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij aufgerichtet. Interessiert, machen
sie einen Besuch oder ein drucke biete
hier.
 |
Voor het rangeren op Station Simpelveld en om de werktreinen te trekken
maakt de ZLSM gebruik van deze Köf III dieselhydraulische locomotief
uit 1964 genaamd Spaniol.
For shunting duties at Simpelveld (NL) station and
for pulling the work trains the ZLSM uses this Köf III diesel-hydraulic
locomotive build in 1964 and christened Spaniol.
Für Rangier Aufgaben beim Bahnhof Simpelveld (NL) und für das Ziehen der Arbeit Züge verwendet das ZLSM diesen Köf III Diesel-hydraulischen
Lokomotive aus dem Jahre 1964 mit der Name Spaniol.
|
 |
Toch wel even wennen, een hemels blauwe Zweedse stoomlocomotief in het
Limburgse landschap. Op deze foto is de E2 1040 onderweg bij Simpelveld
van het station naar de bekolingsplaats. Het is een 1D machine bouwjaar
1910 en heeft gedurende zijn bestaan verschillende asindelingen gehad, D
(nieuw), 1D (voor rustigere loop bij hoge snelheden) en korte tijd 1C1
als gevolg van lagerschade. Kenmerkend vind ik het dum, dum, dum geluid
wat de exhaust maakt tijdens het rijden.
You have to get used seeing a light blue Swedish
steam locomotive cruising thru our Limburg landscape. The picture
portrays the E2 1040 on its way near Simpelveld (NL) from the station
platform to the coal pit. It is a 2-8-0 engine build in 1910 and has had
many wheel configurations during its life, 0-8-0 (new), 2-8-0 (for
running with higher speeds) and shortly as 2-6-2 due to bearing failure.
For me I do like its exhaust sound, it goes like thum, thum, thum
when driving.
Man muss sich
daran gewönnen eine hell blaue Dampflokomotive aus Schweden zu sehn in
unserem Limburgse Umgebung. Das Bild zeigt Baureie E2 1040 unterwegs
bei Simpelveld (NL) vom Bahnsteig zur Kohlenlager. Es ist eine 1D
Maschine aus dem Jahre 1910und hatte viele Räder Konfigurationen, D
(wenn Neu), 1D (für höheren Geschwindigkeiten) uns nur kurz 1C1 wegen
einen schaden am Lagerschalen. Der Maschine macht, finde ich, ein sehr
eigenes Geräusch es klinkt wie dum, dum, dum wenn sie fahrt.
|
 |
Bij historische treinen hoort natuurlijk ook klassieke sein en wissel
bediening, het seinhuis Simpelveld is nog geheel mechanisch. Na een
korte uitleg leerde ik dat aanvragen om een trein te laten vertrekken,
en het vrijgeven van het te rijden baanvak door de volgende post geheel
door een mechanische "computer" wordt bestuurd. Het geheugen van deze
computer bestaat uit stalen liniaals met openingen om pallen vrij te
geven (of the blokkeren).
Together with historic trains belong of course
classic signalling and switch controlling, the signal house from
Simpelveld (NL) is completely mechanical. After a short tour inside I
learned that the request for departing a train from the platform and
allowing it into the next section is handled by a mechanic "computer".
The memory of this computer is build up out of steel rods with openings
to release stops (or block them).
Zusammen mit historischen Zügen gehören selbstverständlich das klassische Signalisieren und der
weichen Verstellung, das Signalhaus von Simpelveld (NL) ist vollständig mechanisch.
Ich erfuhr nach ein kurzen Rundgang, daß der Antrag um ein Zug vom
Bahnsteig abfahren zu lassen und frei Bahn zu bekommen für die nächste
Abschnitt durch ein Mechanische "Rechner" angefaßt wird. Der
Speicher
diesen Rechner besteht aus Stahlstangen mit den Öffnungen zu Anschläge freizugeben (oder sie
blockieren).
|
 |
Ook was er een heuse LGB tuinbaan aangelegd, helaas werd er niet gereden
vanwege de vele eikels die uit de bomen vielen. Dit bleken toch flinke
obstakels voor de LGB trein. Met live-steam rijden is geen probleem
volgens een ZLSM meedewerker...
You can also see a LGB garden railway, unfortunately
out of order this day due to the acorns falling out of the trees. These
proved to be too much of an obstacle for the LGB train. Live-steam
should not be a problem according to a ZLSM employee...
Auch gibt es einen LGB Gartenbahn zu sehn,
schade außer betrieb am diesem Tag wegen ein Eichel
regen vom Bäumen. Fahren mit Echtdampf sollte kein Problem sein laut
eine der ZLSM Mitarbeiter.
|
 |
De Motorwagen 798-04 uit 1956.
The Rail bus 798-04 build in 1956.
Der Triebwagen 798-04 aus dem Jahre 1956.
|