Bertie's Stomepage / Tender voor 99.211

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De reden om een tender te bouwen voor mijn Regner 99.211 locomotief was eigenlijk om er de gastank in te plaatsen, deze is origineel in het machinistenhuis geplaatst. Hierdoor zou het mogelijk zijn om gas bij te vullen om de dood eenvoudige reden dat de tank koel blijft. Helaas heeft de gastank warmte nodig voor de gasvorming, en bij gebrek aan ketel warmte wordt er warmte van de omgeving genomen. Indien er geen warmte meer is, of slechts heel weinig, dan vormt er zich geen gas meer om een voldoende vlam te creëren in de ketel en de stoom productie blijft achterwege. Experimenteren met een bak water waarin de gastank staat geeft wel wat verbetering, maar dit heeft gedurende de stoomrit toch wel wat aandacht nodig. Nu heeft de tender de functie van electro-componeneten-opslag.

To house the gas tank a tender was built for my Regner 99.211 locomotive, normally the gas tank is housed in the cab. By doing so it would be possible to refill the gas tank during the ride because the tank stays cool. Unfortunately the gas tank needs heat to vaporise the gas, missing the boiler heat warmth is extracted from the surrounding. By a the strong reduced heat  source insufficient gas will be formed for firing the boiler and steam production will be to low. Experimenting by placing the gas tank in water does has ha positive influence, but in cold weather it needs some attention. The new task for the tender is to house the electric components.

Um eine Gas Tank außer halb meine Regner 99.211 Lokomotive ein zu bauen habe ich eine Tender gebaut. Es konnte also möglich sein Gas nach zu speisen wahrend eine fahrt weil der Tank kühl bleibt. Leider braucht der Gas Tank warme um Gas zu machen vom Flüssiggas, und wegen der mangel an Kessel warme wird warme vom Umgebung entzogen. Wenn die Umgebung zu kalt wird, oder ist, gibt es fast kein Gas Formung mehr und der flamme im Kessel gibt zu wenig warme um richtig zu dampfen. Einige Experimenten mit ein um Wasser stehenden Gas Tank brachte schon eine Verbesserung, aber es braucht einige Versorgung wahrend die fahrt. Jetzt haust im Tender einigen Electro-teilen.

De tender schuin van voren, het geheel is gebouwd uit plaatwerk. Als voorbeeld is zij tekeningen gebruikt die ik op het internet vond, de maten zijn wat aangepast om beter aan te sluiten aan de 99.211.

Three quarter view of the tender, completely build out of sheet metal parts. Drawing I found on the internet are used, some dimensions changed for a proper fit to the 99.211.

Der Tender schräge von vorne, ganz zusammen gebaut aus Blech. Zeichnungen vom Internet habe ich benützt als Vorbild, einige maße sind geändert worden für eine bessere Anpassung an die 99.211.

In de tender bevinden zich de ontvanger, antenne, twee sets batterijen en schakelaars voor de zender en lantaarns. Met de grote stekker wordt de elektrische verbinding gemaakt naar de locomotief voor de servo's en de locomotief lantaarns.

Inside the tender the receiver, antenna, two sets of batteries and switches for the receiver and headlights are housed. The large male connector transmits power to the locomotive to energise the servo's and headlights.

Im Tender findet man den Entfanger, Antenne, zwei Batterie Sets und Schalter für den Entfanger und Laternen. Mit den großen Stecker wird den elektrischen Kontakt hergestellt zur Lokomotive damit die servo's uns Laternen von Strom versorgt werden.

En zo ziet de 99.211 eruit met een tender. De lantaarns op de locomotief en tender kunnen voor de juiste rijrichting geschakeld worden. Het dak van het machinistenhuis is nieuw, en is naar achteren langer verlengt. Ook de achterwand van het machinistenhuis is vervangen door een nieuwe, hierbij is de "knik" zoals de originele had vervallen en is er een manshoge doorgang gemaakt.

This is how my 99.211 looks like with its tender. The locomotive and tender headlights can be switched according the direction of travelling. The roof is replaced by an extended one, to the rear of the cab. Also the rear of the cab is new, this to correct the knuckle of the original and a passage is provided for.

Und so seht eine 99.211 mit Tender aus. Die Laternen am Lokomotive und Tender sind für den richtige fahr Richtung Schalter. Das Dach vom Führerhaus ist eine neue und nach die Rückseite verlängert worden. Auch die Stirnwand des Führerhaus ist neu angefertigt um die falte zu korrigieren wie der original hat und eine Durchgang ist im Entwurf mitgenommen.