Bertie's Stomepage / Het Spoor 1 Genootschap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze pagina is geheel gewijd aan Het Spoor 1 Genootschap. Een driemans formatie met als doel Nederlands historisch spoorwegmateriaal op de baan te houden. Dit in de schaal 1:32 op 45mm spoor. De live-steam modellen zijn geheel in eigen beheer gemaakt, niet alleen de stoomlocomotieven maar ook een hele reeks aan bijbehorend rollend materieel. Goederen wagens en vier assige reizigers wagons denderen voorbij alsof het nog 1957 moet worden.

This page is completely devoted to the Gauge 1 Society. Three model engineers on a quest to keep Dutch historic railway equipment on track. This in scale 1:32 on 45mm track. The live-steam models are completely scratch build, not only the engines but also the large quantity of matching rolling stock. Goods wagons and four axles passenger cars pass the observer as if was still before 1957, that year our national railway send the last steam engine to the museum.

Diese Seite wird vollständig durch der Spur 1 Gesellschaft gefüllt. Drei Modellbauer auf einer Suche holländischen historischen rollendesmaterial auf die Bahn zu behalten. Dieses in der Baugrosse 1:32 also für 45mm Schiene. Die Echtdampf Modelle sind vollständig eigenbau, nicht nur die Maschinen aber auch die große menge an zusammenpassendem wagen. Güterwagen und vier Achsen Personenwagen führen den Beobachter als ob es noch bevor 1957 war. Im Jahre 1957 schickte unser nationales Bahn (NS) die letzte Dampfmaschine zum Museum.

Een hemelsblauwe 1D locomotief van de NBDS, de Noord Brabant Duitse Spoorwegmaatschappij. Dit model heeft een spiritus gestookte vlampijp ketel, voor voldoende trek op het vuur zorgt de afgewerkte stoom van de cilinders. Bij stilstand wordt deze functie overgenomen door de blazer.

A blue 2-8-0 locomotive of the NBDS, de North Brabant German Railway company. This model is fitted with a meths fired flue boiler, for sufficient draft the exhaust of the cylinders is used. When not moving a steam blower takes over this function.

Eine blaue 1D Lokomotive des NBDS, de Noord Brabant Deutsche Bahngesellschaft. Dieses Modell wird mit Spiritus geheizt in ein Rauchrohrkessel, für genügender Sauerstoff für das Feuer sorgt der Abdampf der Zylindern. Beim Stillstand übernimmt den Dampfgebläse diese Funktion.

Deze olijfgroene tenderlocomotief is een model van de NS 5526 (ex HSM 726) uit het jaar 1903 (het origineel). Deze tenderlocomotief is tot 1947 in dienst gebleven bij de NS. Bij het model wordt de vlampijp ketel verhit door een spiritus brander, gevoed door een vogeldrinkbaar reservoir.

This green side tank engine is a model of the NS 5526 (ex HSM 726), the prototype was build in 1903. This engine remained in service within the NS until 1947. The model flue boiler is meths fired, a chicken feed system takes care of the meths supply.

Diese grüne Tenderlocomotive ist ein Modell des NS 5526 (ex HSM 726), das original ist Baujahr 1903. Diese Maschine blieb im Service beim NS bis 1947. Der Rauchrohrkessel ist mit Spiritus gefeuert, eine Hühnerfutter-System versorgt der Spiritus zufuhr.

Op dit moment wordt een tamelijk oude NS 3700 gereviseerd, deze machine is gebouwd door Koos Beekhuis. Op de bovenste foto hiernaast is een detail opname gemaakt van de drijfwiel samenstelling. Duidelijk zichtbaar zijn delen van de Stephenson scharen. De wielen zijn samengesteld uit gietstaal met daaromheen een edel-stalen band. De twee onderstaande foto's geven een indruk hoe de machine er nu uit ziet.

At this moment an ancient class NS 3700 is being refurbished, the engine is build by Koos Beekhuis. The upper picture to the left shows the driving wheels assembly. Clearly visible are parts of the Stephenson valve gear. The wheels themselves are made of cast iron fitted with stainless steel tires. The two bottom pistures shows how the engine looks like at this moment.

An diesem Moment wird eine alte Baureie NS 3700 überholt, die Maschine ist durch Koos Beekhuis gebaut. Die obere Abbildung links zeigt das Antriebsrad. Die Teile des Stephenson Steuerung sind deutlich erkennbar. Die Räder selbst sind aus Gußeisen, das mit eine aufgepressten Edelstahl reifen ausgeführt ist. Die zwei unteren Abbildungen lassen sehn wie die Maschine auf diesen Moment aussieht.