Bertie's Stomepage / Stoomdagen Nienoord 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nienoord 2009, de 36ste Internationale stoomdagen. Alles was perfect, het weer, de deelnemers, de modellen en natuurlijk de bezoekers. Met behulp van enkele foto's doe ik een poging of de sfeer te illustreren.

Nienoord 2009, for the 36th time the annual International Steam-up was organised in Leek (NL). Everything was perfect, the weather, participants, the models and of course the visitors. With help of some pictures I try to attempt too illustrate the atmosphere.

Nienoord 2009, schon wieder das 36. Internationale Dampftreffen wurden im Leek (NL) organisiert. Es war optimal, das Wetter, die Teilnehmer, die Modellen und natürlich die Besucher.

Bij aankomst was de tijdelijke camping al goed bezet, door het goede weer was het er al druk met tenten, campers en caravans.

The temporally camp-site was well filled when we arrived, the good weather was responsible for many tents, motor homes and caravans.

Bei unsere Ankunft gab es schon viele gasten auf der  der zeitlichen Campingplatz, wegen das schone Wetter wurde viele zelten, Camper und Wohnwagen aufgestellt.

In de tentoonstellingtent stond onder andere deze mooi Arend locomotief, de eerste stoomlocomotief in Nederland (1839).

In the exhibition tent this nice  locomotive could be seen, she is called "De Arend"  (The Eagle). The first steam locomotive used in the Netherlands (1839).

Im großen Zelt war diese schone Lokomotive aufgestellt, "De Arend" (Die Adler). Die erste Dampflokomotive in die Niederlanden (1839).

In de stoomkuil waren weer voldoende deelnemers te zien, het was er gezellig druk. Het rijrooster zorgde voor een afwisselend geheel.

In the steam pit plenty of contenders were present, quite relaxing when among fellow steamers. The roster made sure many different trains drove by.

In die dampf Grube gab es eine menge Teilnehmer, macht richtig Spaß zwischen andere echt-dampfer. Eine Tabelle sorgte dafür das verschiedene Zug Gattungen zu sehn waren.

Serieuze gezichten bij het opstoken van deze 3-1/2" gauge locomotief.

Serious faces when firing up this 3-1/2"  gauge engine.

Eine ernsthafte Sache das anheizen eine 3-1/2" Zoll machine.

En ook de beste mechanieken hebben wat onderhoud nodig, met vereende krachten wordt deze Shay weer klaar gemaakt voor de baan.

Also the best mechanical designs need some attention, with unified forces this Shay was soon ready for the road again.

Und auch die beste mechanischen entwürfen brauchen Wartung, mit vereinte kraft rollt diese Shay schnell über die Schienen.

Twee uitersten, een flink Marklin goederenlocomotief en op het andere spoor een Home Built Dacre.

Two extremes, a massive Marklin freight locomotive and on the other track a Home Built Dacre.

Zwei extremen, eine schwere Marklin Fracht Lokomotive und eine Home Built Dacre auf das andere spur.

Op de 3-1/2" baan stond deze mooie Mallet.

A beautiful 3-1/2" gauge Mallet.

Eine sehr schone Mallet Lokomotive für 3-1/2" Zoll.

Voor mij was het helemaal een bijzondere stoomdag, voor de eerste keer op de ban met mijn 3-1/2" gauge locomotief, de "Virginia". De fotograaf is Erik-Jan.

For me it was a very special steam meeting, for the first time I rode my 3-1/2" gauge Virginia locomotive. Photo by Erik-Jan.

Fur mich war dieses Dampftreffen ganz besonders, zum ersten mahl mit meine 3-1/2" Zoll Virginia Lokomotive auf die strecke. Photo von Erik-Jan.