Bertie's Stomepage / Stoomdagen Nienoord 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nienoord 2006, de internationale stoomdagen. Het plan om op het terrein te kamperen vielen in het water, letterlijk. Als alternatief hebben we overnacht in een pension, dat is prettig stomen de wetenschap dat je 's avonds in een droog bed ligt. Ondanks het slechte weer hebben we weer een prima tijd gehad daar in Leek. Het voordeel van dat druilerige weer was wel dat er geweldig mooie stoompluimen te zien zijn. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Veel plezier bij het bekijken van de foto's.

Nienoord 2006, the annual International Steam-up. The original idea to camp in the park was abandoned in favour of a B&B arrangement. This makes steaming more pleasant, knowing you will find a nice dry bed in the evening. Never the less the bad weather we had a good time in Leek (NL). The advantage of the wet weather is you see spectacular steam plumes. Enjoy the pictures I made of the event.

Nienoord 2006, das internationale Dampftreffen. Den Originalen plan im Park selbst zu kampieren wurde uns durch das Wetter entnommen. Die alternative war ein Bett und Frühstück Arrangement, nicht schlecht beim dampfen das man ein trockenes Bett hat am Abend. Viel Spaß beim anschauen der Bilder.

Het is nog vroeg in de morgen, bij de opstookplaats van de Hogepalen baan worden de eerste ketels opgestookt.

It is still early in de morning as the first boilers are fired at the Hogepalen track.

Schon früh am morgen werden die Dampfkesseln angeheizt beim Hogepalen Bahn.

Een van de kolossen in station Nienoord, een Mallet de Tssd 99 633.

One of the giants at Nienoord station, a Tssd 99 633 Mallet.

Eine von der Giganten im Bahnhof Nienoord, die Tssd 99 633 Mallet.

Een Project locomotief met een korte goederentrein. Dit  type locomotief is zeer bekend onder de "Gauge One Model Railway Association" leden.

A Project locomotive piloting a short goods train. This type of engine is very famous among "The Gauge One Model Railway Association" members. 

Eine Project Lokomotive mit eine kurze Güterzug. Diese Lokomotive ist sehr bekannt bei die "Gauge One Model Railway Association" Mitgliedern.

Een van de weinige spoor 1 modellen van Regner, hier staat een BR 70073 met een bijpassende reizigerstrein klaar voor vertrek.

One of the few gauge 1 models made by Regner, here you see the BR 70073 ready for departure with a matching passenger train.

Eine vom wenigen Spur 1 Modellen vom Regner, hier sehn sie die BR 70073 fertig zum abfahrt mit eine korrekten Personenzug.

Een Aster BR-44 staat in de regen op een opstelspoor, dit geeft zo'n beetje aan onder welke omstandigheden er gewerkt moest worden in de stoomkuil.

An Aster BR-44 standing in the rain, a good indication in what circumstances we had to operate in the steam pit.

Eine Aster BR-44 im regen auf einem Abstellgleis, im solche Konditionen mussten wir arbeiten im Dampf Grube.

Natuurlijk was mijn Regner 99 211 er ook bij, dit keer voor het eerst met de tender. In de tender zijn ondergebracht de ontvanger en batterijen, en de batterijen voor de locomotief verlichting. Door de hevige regenval is er water in de tender gekomen waardoor geen afstandbediening meer mogelijk was. Na droging was alles weet functioneel.

Of course my Regner 99 211 was also part of the steam-up at Nienoord, this with its tender for the first time. The tender houses the receiver and batteries, and batteries for the locomotive headlights. Due to the heavy rainfall some water penetrated the tender and caused the remote control to stop working. After drying the components it worked again.

Auch meine Regner 99 211 Lokomotive war ad bei, dieses mal zum ersten mal mit eine Schlepptender. Im Schlepptender findet man den Entfanger und ihre Batterien, und die Batterien für den Lokomotive Beleuchtung. Leider sorgte der schwere Regenfälle dafür das der Elektronik ausfiel und der Funksteuerung nicht mehr funktionierte. Nachdem alles wieder trocken war funktionierte es wieder wie neu.

 

Een deelnemer uit Engeland bracht zijn Pearse Countess mee, hier zie je hem voorbij rijden op de spoor 0/1 tafel. Een mooi model van een Beyer Peacock 0-6-0T tenderlocomotief.

A participants from the UK demonstrated his Pearse Countess, you can see her pass on the gauge 0/1 table. A very nice model of a Beyer Peacock 0-6-0T locomotive.

Eine britischen Teilnehmer demonstriert seine Pearse Countess, sie kamt gerade vorbei gefahren auf der Spur 0/1 Anlage. Ein sehr schönes Modell eine Beyer Peacock 0-6-0T Lokomotive.

 

Op de 7 1/4" baan was deze gigant te zien. Het is een Mallet voor de Staatsspoorwegen op Java (JSS). De spoorbreedte voor het origineel is 1067mm, na omrekening zou het model uitkomen op een totale lengte van 3.5 meter.

On the 7 1/4" track this giant was found. It is a Mallet used on Java (JSS). The gauge for the prototype was 1067mm, calculation indicate that the total length for this model would be 3.5 meters.

Auf das 7 1/4" Gleis konnte man dieser Gigant sehn. Ein Modell einer Mallet für Einsatz auf Java (JSS). Der Spurbreite des original war 1067mm, umgerechnet hat das Modell ein lange von 3.5 Meter.

 

 

Niet alleen stoomodelbauw, ook deze op ware grootte stoomtractor was in het wild te zien.

Not only modelsteamengineering, also this full size steam tractor was running free.

Nicht nur Modell Dampfbau, auch eine Dampf Traktor im original große konnte man im freien sehen.