Bertie's Stomepage / SGZ in 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze bladzijde laat ik zien wat Stoomgroep Zuid zoal heeft gedaan in 2008. We beginnen met de Opendag, georganiseerd op ons eigen club terrein in Breda.

In this page I present some activities done and organised by my Model engineer society Stoomgroep Zuid. Let's start with our Summer steam-up, organised at our club grounds in Breda (NL).

Dieser zeite seicht Ihnen einige Aktivitäten von unseren Dampfgruppe Stoomgroep Zuid. Wir starten mit das Sommer Dampftreffen auf unserem Gelände in Breda (NL).

Treinen in drie bouwschalen draaide hun ronden op de 2 opgestelde spoortafels, 16mm/ft op 32mm spoor, LGB (1:22.5) en spoor 1 (1:32). Natuurlijk alles op stoom.

Trains made in three different scales used the tracks placed on two tables, 16mm/ft (SM32), SM45 and gauge 1. Live-steam of coarse.

In drei verschiedene baugroße machten die Zügen ihre runden auf zwei aufgestellte anlagen, 16mm/ft für spur 0, LGB uns spur 1. Alles nur Echtdampf.

Op de grote sporen was ook veel bedrijvigheid te zien. Hier reden 3,5" en 5" locomotieven in diverse variëteiten, zoals Simplex, een Climax en een Stanier 8F gebouwd door Ernest.

The ride-on tracks also showed heavy activity. Here the 3.5 and 5" gauge models could be seen based on different prototypes, like Simplex, a Climax and a Stanier 8F. made by Ernest.

Beim großen spuren gab es auch schon etwas zu tun. Beim 3.5 und 5 Zoll Bahn konnte man viele verschiedene Lokomotiven sehn, so wie eine Simplex, eine Climax und eine Stanier 8F von Ernest.

Een van de vele voordelen van een clublidmaatschap is dat je de mogelijkheid hebt met andere locomotieven te rijden, ook al zijn die in een grotere schaal dan wat je gewend bent als spoor 0 of 1 rijder. Hier rijden Dick en ik met de Didcot van Erik-Jan.

One of the many advantages of holding a club membership is the possibility of riding other locomotives then you use to do in gauge 0 or 1. Here you can see Dick and myself driving the Didcot locomotive made by Erik-Jan.

Eine der viele vorteile des Mitgliedes eine Dampfclub ist die Möglichkeit eine andere Lokomotive zu fahren wie man gewohnt ist als spur 0 oder 1 Benutzer. Hier sehn sie Dick und mich selbst am Regler eine Didcot Maschine von Erik-Jan.

Enige leden van SGZ brachten in 2008 ook een bezoek aan het Echtdampftreffen Köln 2008.

A few SGZ members  visited the Echtdampftreffen Köln 2008. 

Einige unsere SGZ Mitglieder brachten ein besuch an das Echtdampftreffen Köln 2008.

Dit gezelschap waaierde uit over de diverse hallen, op vaste tijdstippen troffen we elkaar om iets te eten en drinken.

This team spread out in the many exhibition halls, on fixed intervals we met to have something to eat en drink.

Diese Gruppe verteilte sich über die hallen, mit bestimmte Zeiten trafen wir uns wieder um etwas zu essen und trinken.

De firma Aster Europe uit Zwitserland was met een grote spoor 1 baan aanwezig, gedurende de hele dag deden diverse modellen uit het Aster assortiment met bijbehorende trein hun ronden. Van onder naar beneden de LNER A3 Pacific - 4472 "Flying Scotsman", Br38 / K.P.E.V. P8 en de Titfield Thunderbolt.

The Aster Europe company from Switzerland was one of the exhibitors with their large gauge 1 circuit, throughout the day many engines with matching trains could be seen from the Aster range. From top to bottom the LNER A3 Pacific - 4472 "Flying Scotsman", Br38 / K.P.E.V. P8 and the Titfield Thunderbolt. 

Die Aster Europa Firma aus die Schweiz was auch eine der Teilnehmer mit ihren große spur 1 Anlage, den ganzen tag drahte verschiedene Lokomotiven mit passenden Gattungen aus das Aster Ässortiment ihre runden. Vom oben nach unten die LNER A3 Pacific - 4472 "Flying Scotsman", Br38 / K.P.E.V. P8 und die Titfield Thunderbolt.

 

De meeste bekendheid ontleent deze "Echtdampf-Hallentreffen" aan de enorme meerijd banen. Alle dagen reden hier spoor 5 en 71/4" locomotieven rond.

These "Echtdampf-Hallentreffen" are famous due to their extensive indoor 5" and 71/4" gauge tracks. 

Das "Echtdampf-Hallentreffen" ist berühmt wegen die enormen 5 and 71/4 Zoll Gleis strecken.

 

Wyco was ook vertegenwoordigd met een spoor 1 baan waarop hun producten te zien waren. Van boven naar beneden de BR 96, BR 56.20 en de BR 10. Alle locomotieven zijn gas gestookt.

Wyco had also their products on display, and could be seen running on the gauge 1 track. From top to bottom the BR 96, BR 56.20 en de BR 10.  All engines are butane fired.

Auch Wyco war anwesend mit ihre Produkten, auf eine spur 1 Anlage konnten die Lokomotiven ihren runden machen. Vom oben nach unten die BR 96, BR 56.20 und BR 10. Jeder Maschine ist Butan geheizt.

 
Een blik over een van de hallen.

A view inside one of the exhibition halls.

Ein Eindruck einer der Ausstellungshallen.

 

Veel Regner producten waren te zien, niet allen op de Regner baan van de firma zelf, maar ook op de vele club banen. Van boven naar beneden 99 211 + TssD + Stainz, Shay Baluster en een 25750 Mariazellerbahn - Mh6.

Many Regner products were on display, not only at the tracks of the Regner company, but also on the many club tracks.

Viele Regner Produkten konnte man sehen, nicht nur auf der Regner eigene Anlage, aber auch bei der viele Club anlagen.

 
Een mooie locomotief met Wilesco cilinders. Het toepassen van Wilesco cilinders was voor mij de start van de stoomhobby.

A very nice locomotive fitted with Wilesco cylinders. Using Wilesco cylinders was for me the first step in live-steam.

Eine sehr schone Lokomotive mit Wilesco Zylinder. Den Einsatz von Wilesco Zylinder war für mich der ersten schritt beim echt-dampf.

Al vele jaren op een rij wordt er eind december een Winterrijdag gehouden op onze clubbaan. Dit jaar was het een zonnige dag, perfect weer om te stomen.

For many years on a row near the end of December a Winter steam-up is organized at our club track. During this year edition it was very sunny, perfect to do some steaming.

Schon seit einige Jahren organisiert Stoomgroep Zuid ein Winter dampf treffen auf unserem Gelände. Dieses Jahr gab es schönes sonniges Wetter, ideal für ein echt-dampf treffen.

De locomotieven worden opgestookt in een heerlijk winterzonnetje. Hier zijn Martin en Erik-Jan bezig met de Didcot voor 5 inch. In de foto hieronder is Jos aan het werk met zijn Rob Roy op 3.5 inch.

The engines are fired up in nice clear weather. Here you see Martin and Erik-Jan firing their 5" gauge Didcot. In the picture below Jos is preparing his 3.5 " Rob Roy.

Die Lokomotiven werden angeheizt unter einen sonnigen Himmel. Hier sind Martin und Erik-Jan mit ihren 5 Zoll Didcot Maschine beim anheizen. Das untere bild seicht Jos bei seinen Rob Roy.

Als gevolg van de koude lucht en heldere lucht ontstaan mooie stoomwolken.

Due to the cold air and clear skies very impressive steam clouds are made by the steaming engines.

Die kalte Luft und das sonniges Wetter besorgte uns schone Dampfwolken.

 

Een speciaal blok voor de Didcot van Erik-Jan, Erik-Jan is volgens mij meer een model engineer dan een rijder. Graag laat hij anderen genieten van het rijden met zijn 5" locomotief. Deze machine loopt erg goed en is eenvoudig te bedienen. Dit zegt wel iets over het ontwerp en de uitvoering hiervan. Op de onderste foto rij ikzelf met deze machine. Kolenstook boeide me al mateloos, volgens mij heb ik tijdens die rit besloten naast spoor 1 ook iets in de grotere sporen te starten. Dit resulteerde in de aanschaf van de Virginia op 3.5" spoor.

A dedicated column for the Didcot made by Erik-Jan, I believe Erik-Jan is more a model engineer than a driver. Very often he let others enjoy the fun of riding a 5" gauge locomotive. This engine is a joy to ride and easy to control. This does say something about the design and its execution. In the last picture myself is portrayed while driving the Didcot. I was always interested in coal firing, I think that during this ride I decided to start something in these ride-on scales beside my gauge one engines. The resulted in the purchase  of a 3.5" gauge Virginia.

Diese latzte Bilder steht zentral die Didcot von Erik-Jan, ich glaube er ist mehr ein model engineer als ein Fahrer. Viele Leute bietet er an seine 5 Zoll Lokomotive zu fahren. Dieser Maschine lauft sehr gut und ist einfach zu bedienen. Das zagt etwas über die Konstruktion und wie es gebaut worden ist. Im letzten bild sehn sie mich selber am Regler der Didcot. Ich war immer interessiert in kohle Feuerung und denke das ich wahrend diese fahrt entschlossen habe auch etwas in diese große zu starten neben meine spur 1 Lokomotiven. Dies resultierte in die kauf eine 3.5 Zoll Virginia Lokomotive.