Bertie's Stomepage / Schutterspark onder Stoom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder de naam "Schutterspark onder Stoom" vierde Stoomgroep Limburg hun 30-jarig jubileum en de officiële opening van de vaste baan in het Schutterspark te Brunssum. Om klokslag twee uur vonden de officiële handelingen plaats in het bijzijn van de burgermeester van Brunssum en zijn gevolg. De vaste baan is uitgevoerd als een grondbaan van ruim 400m lengte in de spoorbreedtes 3.5", 5" en 7.25". Deze slingert zich een weg tussen de bomen, en er zijn mogelijkheden en plannen voor uitbreidingen.

Omdat er ook met 7.25" locomotieven gereden gaat worden was het mijn plan om vroeg op de baan te zijn met de Virginia zodat ik de grotere, en snellere, locomotieven niet zou hinderen met mijn lichte locomotief. De Virginia was snel op druk en heb dus heerlijk op een rustige baan kunnen rijden. Toen de zwaardere locomotieven kwamen heb ik de Virginia van de baan genomen en schoongemaakt. De rest van de dag genoten van de sfeer, al hoewel ik wel spijt had gestopt te zijn.... Voordeel was dat ik flink wat foto's kon nemen.

Stoomgroep Zuid, mijn stoomgroep, was goed vertegenwoordigd met enige actieve leden. Aan actieve leden heeft ook Stoomgroep Limburg geen probleem was mijn indruk, niet alleen de mooie grondbaan was daar een voorbeeld van maar ook voor de inwendige mens was goed gezorgd!

By the name "Schutterspark onder Stoom" (Schutterspark Steam-up) Stoomgroep Limburg celebrated their 30th anniversary and the official opening of their newly finished ground track in the Schutterspark in Brunssum (NL). At 2.00 pm the official opening started in the presence of the mayor of Brunssum and its company. The track is carried out on ground level with a length of less over 400m with combined 3.5", 5" and 7.25" gauges. This track snakes between the trees, and there are possibilities and plans for future extensions.

Because also 7.25" gauge engines are expected it was my plan to arrive early on the site with my 3.5" Virginia so that the larger, and faster, engines would not be obstructed by my light engine. The Virginia was under pressure quite rapidly and I could ride the track when it was still quite. When the heavier engines arrived I took the Virginia of the track and cleaned her. The rest of the day I enjoyed the event, I soon regretted I stopped driving, however,…. the advantage was that I could take some photographs.

Stoomgroep Zuid, my steam society, was well represented by some active members. No lack of active members at Stoomgroep Limburg was my impression, not only the beautiful track was a good example but also the catering for the day was splendid!

Unter dem Namen "Schutterspark onder Stoom" (Dampftreffen im Schutterspark) feierte Stoomgroep Limburg ihre 30. Geburtstag und die offizielle Eröffnung ihrer neu angefertigte Anlage im Schutterspark bei Brunssum (NL). Um 14.00 Uhr begann die offizielle Eröffnung in Anwesenheit des Bürgermeisters von Brunssum und seine Gefolge. Die Strecke ist nicht erhöht und hat eine Länge von circa 400m mit kombinierten Zoll 3,5, 5 und 7,25 spurbreiten. Es schlängelt sich zwischen den Bäumen, und es gibt Möglichkeiten und Pläne für zukünftige Erweiterungen.

Da auch Zoll 7,25 Lokomotiven zu erwarten sind, war es mein Plan früh auf dem Gelände anwesend zu sein mit meinem Zoll 3,5 Virginia, so dass die größeren, und schneller, maschinen nicht durch meine kleine Lokomotive behindert werden. Die Virginia war sehr schnell unter dampf  und ich konnte die Strecke in alle ruhe befahren. Wenn die schwerere Lokomotiven angeheizt wahren nahm ich die Virginia von der Strecke und reinigte Sie. Der Rest des Tages genoss Ich die Veranstaltung, jedoch bald bedauerte ich abgestiegen zu haben, aber .... den Vorteil war, dass ich einige Bilder machen konnte.

Stoomgroep Zuid, mein Dampf Gruppe, wurde durch einigen aktiven Mitgliedern vertreten. Kein Mangel an aktiven Mitgliedern bei Stoomgroep Limburg war mein Eindruck, nicht nur die schöne Anlage war ein gutes Beispiel, sondern auch für den inneren Menschen war gut gesorgt am diesem tag!
 

 

Hier een mooi voorbeeld van een 7.25" locomotief waar je niet te dicht voor wilt rijden met een 3.5" locomotief.

A good example of a 7.25" gauge locomotive which you don't want to see too close behind you when driving a 3.5" locomotive.

Ein gutes Beispiel von einem Zoll 7,25 Lokomotive die man nicht zu nah hinter dir sehen wollen beim Fahren einem Zoll 3,5 Lokomotive.

De 7.25inch Jupiter van Matti was de hele dag onder stoom, dit tot groot plezier van de kleine passagiers en Guus. Statig rijdt deze kleurrijke 4-4-0 American over de baan. Een twee keer zo grote locomotief als de Virginia met soms ook dezelfde problemen met slippende drijfwielen.

The 7.25" gauge Jupiter made by Matti was in use the whole day, much to the delight of the small passengers and Guus. This colourful American 4-4-0 is running very elegant over the tracks. Twice as large as my locomotive the Virginia, sometimes experiencing the same problems with slipping driving wheels as I do.

Der Jupiter für Zoll 7.25 von Matti war den ganzen Tag unter Dampf, sehr zur Freude der kleinen Passagieren und Guus. Elegant fahrt diese Amerikanischen 4-4-0 auf der Gleißen. Doppelt so groß als meine Virginia, und manchmal auch mit den gleichen Problemen mit Rutschen Antriebsräder.

Niet alleen treinen konden bewonderd worden in het Schutterpark, ook deze stoom aangedreven vrachtwagen reed zijn ronden.

Not just trains could be admired at the Schutterspark, this steam-powered lorry also made its laps.

Nicht nur Züge konnten im Schutterpark bewundert worden, auch führte diese mit Dampf betriebene LKW seine Runden.

En dan is de tijd voor het officiële gedeelte aangebroken, een echte ceremoniemeester sprak de menigte en de burgemeester toe.

And then it's time for the official part, a real master of ceremonies addressed the crowd and mayor.

Und dann ist der Zeit für den offiziellen teil angebrochen, ein wahrer Zeremonienmeister sprach die Menge und der Bürgermeister zu.

Erik-Jan liet zijn Didcot ook de hele dag rondrijden, zoals een echte machinist het behoort te doen werd met regelmatige tussenpozen het drijfwerk afgesmeerd.

Erik-Jan let his Didcot run all day, like a real driver is supposed to do the engine was lubricated at regular intervals.

Erik-Jan ließ seiner Didcot den ganzen Tag fahren, wie ein richtiger Lokführer tun muss wurde in regelmäßigen Abständen das Triebwerk geschmiert.

En dan is er nog een 3.5" locomotief die gedurende lange tijd op de baan te zien was. De "Leeuwenhoek" gebouwd door Hans en Rob (vader en zoon op de onderste foto). Na wat aarzelingen of ze wel zouden gaan rijden was het er dan toch van gekomen, gelukkig maar...

And then there's an other 3.5" gauge locomotive that could be seen on the track for a long time. The "Leeuwenhoek" built by Hans and Rob (father and son pictured in the last photograph). After some hesitation whether they should ride they choose to do so, fortunately...

Und dann gab es noch eine andere Zoll 3,5 Lokomotive die für eine lange Zeit auf der Strecke zu sehn war. Die "Leeuwenhoek" durch Hans und Rob (Vater und Sohn in den letzten Foto abgebildet) gebaut. Nach einigem Zögern ob sie fahren sollten wählen sie es zu tun, zum Glück ...

Hier ben ik zelf aan het werk, deze foto's geven mooi aan welke fases er zijn tijdens het stomen. Te beginnen links boven met het op de rails zetten van de locomotief, de volgende stap is het smeren van het drijfwerk en andere voorbereidingen (rechts boven). Links onder laat het rijden zien. Na enige uren rijden moet er toch een eind aan komen omdat er dan wel erg veel as in de rookkast ligt, rechts onder. Deze foto's zijn gemaakt door hobbyfotograaf Hans Wirtz, waarvoor mijn hartelijke dank.

And this is me at work, these photographs show the various stages during a steam-up session. Starting with the top left picture by placing the locomotive on the tracks, followed by lubricating the gear and other preparations (top right). Below left shows the actual driving. After several hours of driving it has to be ended because a lot of ashes have accumulated in the smoke box, see the picture right below. These pictures were made by hobby photographer Hans Wirtz, for which I sincerely thank him.

Hier bin ich bei der Arbeit, diese Aufnahmen zeigen die verschiedenen stufen beim Dämpfen. Fangen wir an mit das auf den Gleisen stellen der Lokomotive sehe das linken oberen Bild, ist der nächste Schritt ist das Getriebe zu schmieren und andere Präparationen zu machen (oben rechts). Unten links zeigt die aktuelle Fahrt. Nach einigen Stunden Fahrt ist zu Ende weil eine Menge Asche sich im Räucherkammer angesammelt hat, siehe das Bild rechts unten. Diese Bilder wurden vom Hobbyfotografen Hans Wirtz gemacht, wofür ich ihm herzlich danken.

Tot uit het verre Groningen zijn collega stoomliefhebbers naar Limburg gereisd om deel te nemen aan dit feest, hier zien we een van de Nienoord stoomtreinen. Na afloop bood het  spuien van de ketel de mogelijkheid om de handen te wassen.

As far as from Groningen (NL) fellow steam enthusiasts travelled to Limburg to participate in this celebration, here we see one of the Nienoord steam trains. When draining the boiler the opportunity to wash our hands was offered.

Sogar von Groningen (NL) waren Kollegen Dampf-Enthusiasten nach Limburg abgereist um an dieser Feier mit teilzunehmen, hier sehen wir eine der Nienoord Dampflokomotiven. Beim abblasen der Kessel wurde die Möglichkeit geboten unsere Hände zu waschen.